Az egész világon – így természetesen Magyarországon is – november 29-én kerül sor az idei Black Friday-re. A fekete péntek mára a kiskereskedelem talán legfontosabb napjává, mondhatni vásárlás – nem hivatalos – ünnepévé nőtte ki magát. Nem csak a hagyományos és az online boltok, de a vevők számára is fontos időszak, hiszen a karácsonyi készülődés és vásárlás kezdetét jelenti. Egy napos rendezvényként indult az Egyesült Államokból, mára azonban napokon át tartó, óriási forgalmat bonyolító vásárlás-maratonná vált. Sok üzlet már egy nappal előbb, csütörtökön megkezdi az akciót, de nem ritka az egész hétre meghirdetett (fekete hét) vásárló-mágnes leértékelés sorozat sem. 

Black Friday Magyarországon

A Black Friday magyarországi népszerűségét nagyszerűen mutatják a Black Friday Global felmérésének adatai, amelyek szerint az eladások 1377%-al ugrottak meg tavaly, a november 19-25 közötti időszakban, egy átlagos forgalommal bíró naphoz képest. A megkérdezett honfitársak 90 százaléka tudja, hogy mi az a fekete péntek és 49.74 százalékuk tervezi, hogy 2019-ben is részt vesz rajta, azaz vásárolni fog. Átlagosan több, mint 49 000 forintot szánnak a legnépszerűbb termékek vásárlására, azaz ruhákra, elektronikai eszközökre és cipőkre.

Beszéljenek a számok

Tavaly a hazai üzletek átlagosan 55%-os árleszállítással várták vásárlóikat, de nem volt ritka a 70-80%-os kedvezmény sem. A nemzetközi felmérések azt mutatják, hogy a hatalmas keresletnek köszönhetően az óriási akciók mellett is a novemberi hónapban realizálják a kereskedők a legnagyobb profitot: egyes becslések alapján az éves megtérülés közel 20-át. 

Remek példa erre az egyik piacvezető hazai online áruház, az EMAG tavalyi fekete pénteke: összesen 2.7 millió felhasználó volt az oldalukon, akik 6,8 milliárd forint mértékben vásároltak. 

black friday

Nem minden az, aminek látszik

Ahogyan az a fenti számokból kiderül a hatalmas kedvezményekkel kecsegtető Black Friday nem véletlenül örvend ekkora népszerűségnek, hiszen mind eladói, mind pedig vásárlói szempontból igazán előnyös lehet. Sajnos azonban nem minden résztvevő játszik becsületesen.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) rendkívül szigorú ellenőrzése mellett is sajnos gyakran előfordul, hogy néhány üzlet hamis akciókkal próbálja megvezetni vásárlóit.

Minden évben érkeznek hírek a Black Friday-es átverésekről, amelyek közül sok szerencsére még időben napvilágot lát.

Az egyik leggyakoribb trükk a termékek röviddel a Black Friday előtti felárazása, hogy az akciós időszakban az „eredeti ár”- amelyből a kedvezményt adják – magasabb legyen. Ilyen „felárazós” botrányba került tavaly két nagy online üzlet, az EMAG és az Alza.hu is. Mindkét cég röviddel az ügy nyilvánosságra kerülése után közleményt adott ki és különböző technikai okokra és elírásra hivatkozva elutasították az árakkal való trükközés vádját.

„Az akció a készlet erejéig tart” mondat bizonyára mindenkinek ismerősen cseng. A persze vásárlók nem tudhatják, hogy mekkora is az a készlet, amelyet az eladó az akciós áron kíván eladni. Ezzel a „kiskapuval” is sok kereskedő próbálkozik, de fontos tudnunk, hogy az így meghirdetett terméket sem adhatják el nekünk a kedvezményesnél magasabb áron az akció időtartama alatt. Nem létezik tehát olyan opció, hogy készleten felüli, de nem akciós termék

A hagyományos boltokban az óriási „AKCIÓ” és „KIÁRUSÍTÁS” feliratok lehetnek megtévesztőek, amikor az üzletbe betérve derül csak ki, hogy ezek a feliratok mindössze néhány, ráadásul egyébként is kedvező árú termékre vonatkoznak. Ez is a vevő megtévesztésének minősül és törvénybe ütközik

black friday

Így vásárolj okosan a 2019-es Black Friday-en

A kereskedők természetesen mindent megtesznek annak érdekében, hogy a fekete péntekre meghirdetett ajánlataik egyszerinek és kihagyhatatlannak tűnjenek, ezzel is növelve a nyomást a vevőkben. Sajnos ilyenkor hajlamosak vagyunk elhamarkodott vagy rossz döntéseket hozni.

Íme a tanácsaink, hogy elkerülje a leggyakoribb Black Friday- es átveréseket:

  • Felárazás: manapság számos ár összehasonlító oldal áll rendelkezésre, amelyeken havi vagy akár heti szintre lebontva megnézhetjük egy termék árának változását. Nézd meg a kiszemelt áru átlagárát, hogy tudd, körülbelül mennyi a termék reális, leértékelés előtti ára.
  • Akció a készlet erejéig: ha azt tapasztalod, hogy az adott termékből irreálisan kevés volt, tehát például, ha már az akció megnyitása után pár perccel azt az üzenetet kapod, hogy a termék elfogyott, tegyél bátran panaszt az ügyben.
  • Árleszállítást hirdető táblák: szintén panasszal élhetsz, ha az üzletben látható akciós feliratok irreálisan kevés termékre vonatkoznak.
  • Webshopok: amennyiben az internetről rendelsz érdemes utánanézni, hogy a honlapot üzemeltető cég hová van bejegyezve. Érdemes mérlegelni, hogy honnan rendelünk, hiszen ha például az EU-n kívül kell érvényesítenünk a vásárlói jogainkat sokkal nehezebb dolgunk lesz. Ne felejtsd el, hogy attól, hogy egy weboldal magyar domain (.hu) végződésű nem feltétlenül jelenti, hogy hazai cég áll mögötte.
  • Hitelek: a Black Friday vásárlási lázba a boltok mellé sok hitelintézet is beszállt. Fontos higgadtan, többször átgondolva belevágni egy-egy ilyen elköteleződésbe és nagyon részletesen átolvasni a szerződési feltételeket. Még ha első hallásra visszautasíthatatlannak is tűnik az ajánlat, később problémákat okozhat a részletek fizetése. Jól gondold át, hogy tényleg szüksége van-e arra a termékre és valóban el akarod-e adósítani magad, hogy megvegye azt.
  • Elállás joga: az interneten rendelt termékeknél a vásárlást követő 14 napon belül megillet minket az indoklás nélküli elállás joga. Amint a termék visszajuttatásra került, az eladó köteles visszautalni az eredeti vételárat. Vannak persze kivételek is, az erre vonatkozó szabályzatot itt olvashatod el.
Black Friday 2019 – Így vásárolj okosan az idei fekete pénteken

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük


Post navigation